dijous, de febrer 03, 2011

Taller de escritura dramática


Patricia Pardo
L’objectiu del seminari que tinc el plaer de compartir amb vosaltres és el facilitar ferramentes amb les que desenvolupar l’escriptura dramàtica en les i els alumnes. Com motivar, impulsar, fer escriptura.
Per tal efecte, no creia just oferir simplement un llistat de disparadors o exercicis pràctics dirigits, orfes, però, de reflexions al voltant del que suposa escriure.
Conseqüentment, el curs exposa, o esbossa, com assolir el codi escrit i la composició de text (la competència textual); reflexions al voltant de diferents tècniques pedagògiques amb les que dur a terme o fer immersió en la pràctica d’escriptura; teoria i recursos d’escriptura; reflexions sobre la correcció dels textos o què fer amb els escrits dramàtics una vegada elaborats i corregits.
A més a més de plantejar la pregunta del per què. Per què crear textos, per què dramatitzar, per què crear.
El descobriment que que (m’)he fet del filòsof J.A. Marina m’ha ajudat a reorganitzar i reafirmar una intuïció i una pràctica que m’acompanyaven: fer servir l’ètica com a justificació, motor i finalitat de qualsevol creació. És a dir: La dignificació humana com a objectiu, o diríem, volent ser-ne trascendentals: la dignificació humana com a desideràtum.
El dossier que us facilitaré, alhora columna vertebral del curs, es resumeix en aquest índex:
Introducció.
      1. Motivant escriptors, motivant intel·ligències creadores.
2. Per què de la pràctica dramàtica.
3. La pràctica dramàtica, l’autoestima i altres valors amics.
4. Reflexions al voltant del codi escrit i la composició de text.
5. C. Freinet, G. Rodari i V. Zaragoza.
6. Reflexions i possible guia d’actuació a l’hora d’afrontar l’escriptura de textos teatrals.
7. Escriptura còmica. Teoria i recursos.
8. Escriure. Exercicis pràctics.
9. Com afrontar la correcció del textos.

Bibliografia:
Desitge, humilment i enèrgica, que la meua experiència com a creadora i els meus coneixements i estudis pegagògics puguen ajudar a les persones que assisteixen al seminari a potenciar la creativitat i l’ètica en els alumnes mitjançant l’escriptura dramàtica.
Patrícia Pardo.
www.patriciapardo.es (treball escènic)
Patrícia Pardo (València 1975), dramaturga i clown (nouveau clown, que dirien els francesos i afrancesats), escriu, dirigeix, interpreta i produeix els espectacles de la seua pròpia Companyia, mantenint en gira actualment AUGUSTA i COMISSURA, creacions que desenvolupen un treball d’investigació al voltant del clown, a la coexistencia entre l’expressió clown convencional, l’existent i el llenguatge contemporani, l’imaginat, fent servir qualsevol ferramenta artística a l’abast, encara que no responga als paràmetres conservadors del teatre o del circ.
I aquesta mescla d'estils, d'allò clàssic i nouveau, d'allò donat i d'autoria, de ficció i exposició personal, existeix per transmetre emocions que sí, naixen de l'anècdota de l'accident, del fracàs immediat, de l'obstinació, del deliri o de la debilitat del clown, però que es transformen, amb llibertat de forma, en una parodia de l'egocentrisme humà, la debilitat humana, la contradicció nostra front el desamor, la desgràcia, els sentiments confrontats...
Professora de l'assignatura Escriptura Teatral dins el postgrau: Teatre en l'Educació, de la Universitat de València. I autora de diferents assajos teatrals i sobre el clown: “La religió del cos” i “Qui és qui?, té els ulls blaus? (Ponències per a la Trobada Internacional de Dramatúrgia de la Valldigna: Teatre i religió i Teatre i identitat, respectivament. Publicades en les col·leccions Teatre Segle XXI. Sèrie Crítica Universitat de València.); La sensibilitat de la clown”; “La mirada de la clown” (Article per a la 17a Mostra Internacional de Mim de Sueca, publicat en el programa-llibre d'aquesta edició de la Mostra.)
Com a clown ha treballat amb Nas Teatre, El Cirquito, Engrata Cia. i Pluja Teatre, per a qui, a més, ha dut a terme adjudanties de direcció, destacant MOMO, premi MAX 2005 al Millor Espectacle Infantil.
Com a dramaturga ha escrit i estrenat, entre altres: ZERO RESPONSABLES (Co-autora amb Jaume Policarpo, Juli Disla, Paco Zarzoso, Begoña Tena, Jorge Picó, Pedro Moltalbán, Jordi Gomar, Xavi puchades, Arturo Sánchez Velasco, Gabi Ochoa, Jerónimo Cornelles, Joseph Lluís Sirera, Rodolf Sirera.); CONFESIONES DE 7 MUJERES PECANDO SOLAS (Coautora amb Carles Alberola, Sergi Belbel, Andrés Binetti, Jerónimo Cornelles, Guillermo Heras i Concepción León Mora. Estrenada al Teatre Talia de València per Bramant Teatre en 2009 sota la direcció de Jerónimo Cornelles i Victòria Salvador.); T'ESPERE BAIX (Coautora amb Juli Disla i Carles García. Temporada al Teatre Talia de València); CONSTRUYENDO A VERÓNICA (Coautora amb Jerónimo Cornelles, Juli Disla, Alejandro Jornet, Jaume Policarpo i Javier Ramos. Estrenada en la Nau de València per Bramant Teatre en coproducció amb el Festival VEO al 2006 i dirigida per Gemma Miralles, Ita Aagard i Inma Sancho. Millor Text Premis Abril 2007; Premi Millor Espectacle de Teatre en la XX Fira Internacional de Teatre i Dansa i Premi Millor Espectacle de Teatre en Gira 2006-2007 Fira d'Osca; Finalista Millor Espectacle Premis Max 2007. Obra publicada en la Col·lecció Dramatúrgia, de Teatres de la Generalitat Valenciana); A PEDAZOS (Estrenada per Copia Izquierda en 2004 sota la direcció d'Eva Zapico. Temporada al Teatro de los Manantiales i en els Encontres de Dramatúrgia de la Valldigna.); UN DE SOL (Coautora amb Paco Zarzoso, Ximo Llorens, Pasqual Alapont, Juli Disla, Alejandro Jornet, Chema Cardeña i Paco Sanguino. Estrenada per Combinats Teatre en 1999. Dirigida per Victòria Salvador. Temporada en Espai Moma.); ESTEM TAN BRONZEJATS QUE FEM UNA MICA DE FÀSTIC (Obra coescrita amb Juli Disla i Alejandro Jornet. Estrenada per l'ESAD en 2003. Dirigida per Alejandro Jornet. Text publicat al llibre Teatre, utopia i revolució, en la Col·lecció Teatre Segle XXI. Sèrie Crítica. Ed. Universitat de València.); DIES D'ENSALADA (Obra coescrita amb Xavier Puchades, Jorge Picó, Arturo Sánchez i Juli Disla. Estrenada pel GTUV en 2001 i dirigida per Pep Sanchís. Premi al Millor Text Escènia 2001. Obra editada en la Col·lecció Teatre Segle XXI, de la Universitat de València.); BOSTON (Text destinatari de les Ajudes a la Creació 2001 atorgades per la Conselleria de Cultura i Educació. Lectura dramatitzada en SGAE-València en 2002. Dirigida per Rafa Calataiud; en SGAE-Barcelona en 2005. Dirigida per Sílvia de la Rosa; en SGAE-Madrid en 2005. Dirigida per Pepa Sarsa.); AVIGNON (Text destinatari de les Ajudes a la Creació 2007 atorgades per la Conselleria de Cultura i Educació.)
Diplomada en Magisteri per la Universitat de València en les especialitats de filologia catalana i espanyola. I grau mitjà en el Conservatori Superior de Música de Torrent, en l'especialitat instrumental clarinet.
A més ha sigut alumna a l'ESCOLA DE CIRC DE BARCELONA ROGELIO RIVEL, l'ESCOLA DE CIRC D'ALCORCÓN, MADRID, l'ESPAI DE CIRC VALENCIA i de George Laferrière (Univ. Quebec.), Sergi Claramunt i Jorge Picó (Lecocq), Jesús Jara (Le bataclown), Kozanna Lucca (Roy Hart-Theatre), Pepe Viyuela, Sophie Gazel i Pablo Contestabile (Theatre Organic.), Joan Montanyés, Ami Hattab, Walter Velázquez..., en una formació i entrenament continus en diferents tècniques corporals, de clown i d’escriptura còmica i humanista.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Tus comentarios nos interesan: