XEMA PALANCA (el de les ulleres fosques en la foto) compagina el seu treball com a professor de Dramatització-Teatre en un institut de Secundària amb la tasca de director de l’Escola Municipal de Teatre d’Aldaia des de l’any 1994. La seua formació pedagògica i teatral l’aboca a desenvolupar diverses activitats que relacionen el teatre i l’educació en diversos àmbits, ja siguen de formació, literaris o d’escena. Ha dirigit més de trenta espectacles de teatre amb xiquets i joves, entre els que destaca la participació al Festival de Teatre Infantil La Mountagne Magique de Brussel·les (1997). La gran part dels seus textos escrits per a teatre de xiquetes i xiquets els podeu trobar en Escola Municipal de Teatre d'Aldaia www.emta200910.blogspot.com.
En la vessant teatral ha passat per grups com ara L'Om Teatre, Antara Teatre o la Companyia La Solitària. Allunyat del món escolar, la seua presència a les cartelleres valencianes ha destacat de la mà dels muntatges musicals “Song time and Sondheim” (2000), codirigit amb Xavier Villaplana per al grup Projecte Vox, “Paroles” (2005) amb la soprano Paqui Ortí i l'adaptació de l'òpera “La flauta màgica” de Mozart per al grup de titelles Teatre Buffo (2008). Darrerament, la col·laboració amb Carabau Teatre fent-se càrrec de la direcció de “En pie de guerra” (2010) li permet tornar a l'escena amb un espectacle merament teatral i pensat per allò que es coneix com a públic adult.
El mòdul que desenvoluparà en aquest curs és Improvisació pedagògica i teatral. En ell Xema aportarà tota la seua experiència acumulada durant més de 20 anys treballant aquestes tècniques i participant en l'organització de la Lliga d'Improvisació d'Aldaia (València), la més antiga d'Espanya. Durant el curs, eminentment pràctic, es presentarà la improvisació com una tècnica de d'investigació, d'anàlisi i de creació, amb uns potencials emotius i comunicatius molt importants. És a dir, s'intentarà superar la imatge de la improvisació com a “pensat i fet” o com “fes allò que et vinga en gana, perquè això... ho pague jo!”.
Les sessions de treball es desenvoluparan al voltant de tres eixos. El primer d'ells és conéixer els mecanismes i elements de la improvisació dramàtica. El segon eix és com podem organitzar pedagògicament les sessions de treball i reflexionar sobre la didàctica de l'expressió dramàtica. I el darrer eix és aportar a l'alumnat eines i instruments que els ajuden a trobar la seua pedagogia. Així es destacarà la doble vessant de l'aprenentatge pedagògic i artístic, un aprenentatge comú on apareix la figura de de l'encontre entre l'artista i el pedagog, peça essencial en l'educació artística.
Per últim, aquestes tècniques d'improvisació prenen forma en un joc-espectacle: els matx d'improvisació. En ells podem trobar, a banda dels valors propis del joc dramàtic, un instrument inestimable d'intervenció cultural i artística.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Tus comentarios nos interesan: