1. Presentació.
En un inici, quan començava a preparar aquest seminari vaig intentar (il·lusa de mi!), elaborar un dossier tipus els magnífics manuals Descriure escriure (Daniel Cassany), Ensenyar llengua (AADD) De la frase al text (Josep M. Castellà), Un tramvia anomenat text (de Vicenç Pagès) o Text i ensenyament (d’Anna Camps i altres). Però, en l’intent, vaig adonar-me’n que pretenia elaborar un dossier que impulsaria l’estatisme al seminari. Dossier excessivament teòric i que, per altra banda, mai superaria (ni de lluny!) la qualitat i la rigurositat dels manuals esmentats anteriorments (i que, amb el senzill acte de recomanar-los i citar-los a la bibliografia aquelles persones interessades podrien tenir al seu abast!)
Així que, aplicant un poc de seny a l’assumpte, finalment vaig optar per entendre:
-primer, que la preparació d’un seminari de 6 hores no és la preparació d’un llibre o manual pedagògic al voltant de la creació literària o l’ensenyament de llengües,
-segon, que la raó de convidar-me a participar en aquest seminari responia a la confiança que els organitzadors tenien, més que en la meua capacitat assagística com a lingüista, en la meua experiència professional com a dramaturga i com a guionista de televisió.
D’aquesta manera, vaig comprendre que no es tractava de tornar a escriure Ensenyar llengua (AADD) o Descriure escriure (de Daniel Cassany), sinó de:
-mostrar i descobrir les meues pròpies estratègies vers l’acte d’escriptura, utilitzant i recolzant-me, també, en la formació pedagògica que vaig rebre quan estudiava i em diplomava en Magisteri i
-oferir un llistat bibliogràfic amb el que els assistents podrien, posteriorment, ampliar tot allò que s’esbosara al seminari, així com altres aspectes referents a la llengua, la literatura, la creació o la pedagogia de tot plegat.
Perquè, sobre tot, no devia oblidar l’objectiu primer i primari d’aquest seminari: facilitar estratègies a les mestres per motivar l’escriptura dramàtica en classe o en les escoles de teatre (i tot en 6 hores!)
Preparar aquest seminari, doncs, m’ha obligat a revisar el meu material, els meus apunts d’estudiant de magisteri, a rellegir els llibres d’aleshores i reordenar els extensos llistats bibliogràfics que acumulava per resumir i proporcionar un mínim de material i d’estratgègies d’escriptura que els mestres poguéreu aplicar amb els alumnes.
A la vegada, m’ha servit per ordenar (per començar a ordenar!), els meus propis procesos de creació litearària, teoritzant-los.
He transcrit fragments de certs llibres editats o bé resumit el seu esperit o bé simplement recomanat amb èmfasi alguns altres.
Aquesta tria “robada” de fragments m’ha permés elaborar una columna vertebral que, si bé acaba morint en el descobriment de les estratègies i activitats per motivar i fer escriptura dramàtica en i amb els alumnes, ajuda a reflexionar sobre com assolir una bona competència textual.
Espere que a partir del retall i de la recomanació que he fet d’alguns d’aquests llibres es fomente la seua compra o la seua demanada bibliotecària (Molts dels que hi apareixen al llistat bibliogràfic són ja gairebé impossibles de trobar a les llibreries, però sí a les biblioteques)
El fet és que no creia just oferir simplement un llistat orfe d’activitats pràctiques per escriure teatre sense haver reflexionat mínimament, abans i també després d’aquestes activitats, sobre punts com: el codi escrit i la composició de text, tècniques al voltant de l’escriptura i l’educació, la correcció dels textos o què fer amb els escrits dramàtics una vegada elaborats i corregits.
Que els assistents al curs siguen de tan variada procedència acadèmica i professional m’ha impulsat per confeccionar aquesta variada columna vertebral, on es tracta el tema lingüístic, el pedagògic i el teatral, d’una manera elemental i o introductòria. Així, alguns punts que fan referència a aspectes teatrals potser semblaran massa simples o obvis a aquells que veniu del món del teatre però no tant als que vénen del món pedagògic i, per altra banda, el descobriment de certes tècniques pedagògiques potser semblaran base a aquells que vénen del món de l’Ensenyament i no tant, pot ser, als que vénen del món teatral (Uns pels altres!)
Desitge, humilment i enèrgica, que la meua experiència com a escriptora i els meus coneiximents pegagògics bàsics puguen ajudar a les persones que assisteixen al seminari a potenciar la creativitat en els alumnes mitjançant l’escriptura dramàtica.
En un inici, quan començava a preparar aquest seminari vaig intentar (il·lusa de mi!), elaborar un dossier tipus els magnífics manuals Descriure escriure (Daniel Cassany), Ensenyar llengua (AADD) De la frase al text (Josep M. Castellà), Un tramvia anomenat text (de Vicenç Pagès) o Text i ensenyament (d’Anna Camps i altres). Però, en l’intent, vaig adonar-me’n que pretenia elaborar un dossier que impulsaria l’estatisme al seminari. Dossier excessivament teòric i que, per altra banda, mai superaria (ni de lluny!) la qualitat i la rigurositat dels manuals esmentats anteriorments (i que, amb el senzill acte de recomanar-los i citar-los a la bibliografia aquelles persones interessades podrien tenir al seu abast!)
Així que, aplicant un poc de seny a l’assumpte, finalment vaig optar per entendre:
-primer, que la preparació d’un seminari de 6 hores no és la preparació d’un llibre o manual pedagògic al voltant de la creació literària o l’ensenyament de llengües,
-segon, que la raó de convidar-me a participar en aquest seminari responia a la confiança que els organitzadors tenien, més que en la meua capacitat assagística com a lingüista, en la meua experiència professional com a dramaturga i com a guionista de televisió.
D’aquesta manera, vaig comprendre que no es tractava de tornar a escriure Ensenyar llengua (AADD) o Descriure escriure (de Daniel Cassany), sinó de:
-mostrar i descobrir les meues pròpies estratègies vers l’acte d’escriptura, utilitzant i recolzant-me, també, en la formació pedagògica que vaig rebre quan estudiava i em diplomava en Magisteri i
-oferir un llistat bibliogràfic amb el que els assistents podrien, posteriorment, ampliar tot allò que s’esbosara al seminari, així com altres aspectes referents a la llengua, la literatura, la creació o la pedagogia de tot plegat.
Perquè, sobre tot, no devia oblidar l’objectiu primer i primari d’aquest seminari: facilitar estratègies a les mestres per motivar l’escriptura dramàtica en classe o en les escoles de teatre (i tot en 6 hores!)
Preparar aquest seminari, doncs, m’ha obligat a revisar el meu material, els meus apunts d’estudiant de magisteri, a rellegir els llibres d’aleshores i reordenar els extensos llistats bibliogràfics que acumulava per resumir i proporcionar un mínim de material i d’estratgègies d’escriptura que els mestres poguéreu aplicar amb els alumnes.
A la vegada, m’ha servit per ordenar (per començar a ordenar!), els meus propis procesos de creació litearària, teoritzant-los.
He transcrit fragments de certs llibres editats o bé resumit el seu esperit o bé simplement recomanat amb èmfasi alguns altres.
Aquesta tria “robada” de fragments m’ha permés elaborar una columna vertebral que, si bé acaba morint en el descobriment de les estratègies i activitats per motivar i fer escriptura dramàtica en i amb els alumnes, ajuda a reflexionar sobre com assolir una bona competència textual.
Espere que a partir del retall i de la recomanació que he fet d’alguns d’aquests llibres es fomente la seua compra o la seua demanada bibliotecària (Molts dels que hi apareixen al llistat bibliogràfic són ja gairebé impossibles de trobar a les llibreries, però sí a les biblioteques)
El fet és que no creia just oferir simplement un llistat orfe d’activitats pràctiques per escriure teatre sense haver reflexionat mínimament, abans i també després d’aquestes activitats, sobre punts com: el codi escrit i la composició de text, tècniques al voltant de l’escriptura i l’educació, la correcció dels textos o què fer amb els escrits dramàtics una vegada elaborats i corregits.
Que els assistents al curs siguen de tan variada procedència acadèmica i professional m’ha impulsat per confeccionar aquesta variada columna vertebral, on es tracta el tema lingüístic, el pedagògic i el teatral, d’una manera elemental i o introductòria. Així, alguns punts que fan referència a aspectes teatrals potser semblaran massa simples o obvis a aquells que veniu del món del teatre però no tant als que vénen del món pedagògic i, per altra banda, el descobriment de certes tècniques pedagògiques potser semblaran base a aquells que vénen del món de l’Ensenyament i no tant, pot ser, als que vénen del món teatral (Uns pels altres!)
Desitge, humilment i enèrgica, que la meua experiència com a escriptora i els meus coneiximents pegagògics bàsics puguen ajudar a les persones que assisteixen al seminari a potenciar la creativitat en els alumnes mitjançant l’escriptura dramàtica.
Patrícia Pardo Pescador.
Dintre dels treballs creatius, possiblement el de l'escriptura siga un dels menys valorats. Coneixem el nom de pocs guionistes. Tampoc s'anomena molt el seu nom, en la promoció d'una obra de teatre o pel·lícula, essent com són, els guionistes, els impulsors i els que s'han enfrentat a un paper en blanc, quan encara no existia res.
ResponEliminaRosa LLopis
Nice colors. Keep up the good work. thnx!
ResponElimina»